روش‌ جذب مشتری آنلاین

روش‌ جذب مشتری آنلاین

روش‌ جذب مشتری آنلاین | در طول روز چقدر از زمان خود را در اینترنت می‌گذرانید؟ فکر کردن به این سوال، می‌تواند قدرت نفوذ فضای آنلاین را در زندگی آدم‌ها به‌خوبی نشان دهد. این یعنی فرصت‌های بسیاری در اختیار شماست تا کسب‌وکارتان را به مخاطبان هدف خود معرفی کنید. بیایید ببینیم چه روش‌هایی در دنیای آنلاین پیش‌روی شماست.

۱. فعالیت در سوشال مدیا

حضور در جایی که مشتریان بالقوهٔ شما هم‌اکنون آن‌جا هستند، از اوجب واجبات است. از طرفی، این روزها بیشتر آدم‌ها در سوشال مدیا حضور دارند و بخشی از زمان روزانهٔ خود را آن‌جا می‌گذرانند. با حضور در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و… می‌توانید رابطهٔ نزدیک‌تری با مخاطبان خود ایجاد کرده و اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنید. برای مثال، ما در پیج اینستاگرام، تلگرام و لینکدین نجوا، محتوای متناسب با نیاز و دغدغهٔ کاربرانمان را منتشر می‌کنیم که بسیاری از مشتریان ما هم اعلام کرده‌اند که آن‌ها را دنبال می‌کنند و بسیار برایشان کمک‌کننده بوده است.

۲. تولید محتوای متناسب با نیاز کاربر

وقتی با زبان مخاطبانتان صحبت کنید و از نیازهایشان حرف بزنید، آن‌ها به شما اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند. افراد بسیاری هستند که در حال حاضر، مشتری بالقوهٔ شما به حساب می‌آیند. می‌توانید با تولید محتوای مناسب، آن‌ها را به سمت خود جذب کنید و مشتریان جدید زیادی را از این طریق به دست آورید.

پیشنهاد: برای اینکه با این نوع محتوا بیشتر آشنا شوید و از طرف دیگر، مهارت داستان‌گویی در کسب‌وکار را هم در خودتان تقویت کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً کتاب «بهترین قصه‌گو برنده است» از آنت سیمونز را مطالعه کنید.

روش‌ های جذب مشتری آنلاین

روش‌ های جذب مشتری آنلاین

۳. تبلیغات

زمانی خواهد رسید که کسب‌وکار شما برای تبلیغات آماده است. در این موقعیت، باید استراتژی درستی بچینید تا بهترین نتیجه را کسب کنید. برای این کار، باید ۳ چیز مشخص باشد: مخاطبان هدف شما، پیامی که می‌خواهید منتقل شود و کانال تبلیغات. مورد اول که مشخص شود، دومی و سومی هم تعیین می‌شوند.

مخاطبان هدف شما، افرادی هستند که می‌توانند از سرویس یا خدماتتان استفاده کنند و مشتری شما شوند. آشنا نیست؟ احتمالاً در بیزنس پلن، بوم کسب‌وکار و این دست پلن‌ها آن را تعیین کرده‌اید. حالا باید با توجه به ویژگی‌های مخاطب و همچنین هدفی که از تبلیغات دارید، پیام تبلیغاتی خود را مشخص کنید. به این فکر کنید که اگر بخواهید مخاطب شما از این تبلیغات، فقط یک چیز در ذهنش بماند، آن چه چیزی است؟ این می‌شود پیام اصلی شما.

اما برسیم به مرحلهٔ سوم: چطور کانال‌های تبلیغاتی خود را انتخاب کنیم؟ در ادامه، ضمن معرفی کانال‌های مناسب، نکاتی را دربارهٔ هر کدام به شما خواهیم گفت.

  • تبلیغات پیامکی: در روش تبلیغات از طریق پیامک، مهم‌ترین چیز، متن پیامک است. سعی کنید متن خود را کوتاه و مختصر بنویسید و در یکی دو جمله،‌ هر آنچه لازم است را به مخاطب منتقل کنید.
  • تبلیغات در وب‌سایت‌ها: از انواع تبلیغ در سایت، می‌توانیم به تبلیغات بنری، همسان، ریتارگتینگ، محتوایی (سرویس جدید یکتانت) و… اشاره کنیم. اگر وب‌سایت دارید، این روش می‌تواند به آگاهی از برند شما کمک بزرگی کند.
  • تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی: حضور در سوشال مدیا به‌تنهایی کافی نیست. برای جذب مشتری جدید می‌توانید در پیج‌های پرفالوور و اینفلوئنسرهای بزرگ تبلیغ کنید. فقط در انتخاب آن‌ها دقت لازم را به خرج دهید و به جز عدد فالوور، به نرخ اینگیجمنت هم توجه کنید تا بازدهی لازم را داشته باشد.
  • گوگل ادز: حتماً برای شما هم پیش آمده که کلمه‌ای را در گوگل سرچ کنید و در کنار لینک اول، کلمهٔ Ad قرار داشته باشد. چقدر احتمال دارد که روی آن کلیک کنید؟ احتمالاً خیلی! تبلیغ در صفحه اول گوگل شما را تا حد زیادی به مخاطبان هدفتان نزدیک می‌کند و احتمال جذب مشتری جدید را بالا می‌برد.

۴. امتیازدهی مشتریان در گوگل

چندبار پیش آمده که مکانی را در گوگل سرچ کنید و به سراغ امتیازات و نظرات مشتریان بروید؟ دیدن نظرات مثبت و امتیازهای گوگل، مشتریان بالقوه را ترغیب می‌کند که از شما خرید کنند. سعی کنید از مشتریان خود بخواهید در این صفحه، نظر خود را ثبت کنند و به شما امتیاز بدهند. به عنوان نمونه، اگر در گوگل، یکتانت را سرچ کنید و به بخش نظرات و امتیازها بروید، با تصویر زیر مواجه خواهید شد:

۵. همکاری با کسب‌و‌کارهای مکمل

همکاری بین برندها یا Co-Branding جزو جذاب‌ترین روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌آید. در این روش، ابتدا باید به این فکر کنید که مشتریانتان، از چه محصولاتی در کنار محصولات شما استفاده می‌کنند. مثلا اگر فروشگاه پوشاک دارید، کسب‌وکارهای کیف‌وکفش یا اکسسوری می‌تواند بیزنس مکمل شما به حساب بیاید. این موضوع در مورد خدمات هم صدق می‌کند. حتی یک بیزنس خدماتی و یک بیزنس محصول-محور هم می‌توانند به این شکل باهم همکاری کنند.

نمونهٔ این همکاری را در برندهای بزرگ هم می‌بینیم. مثلاً در سال ۲۰۱۵ برند استارباکس با اسپاتیفای همکاری خوبی کرد. یکی از جنبه‌های جالب این همکاری این بود که آدم‌ها می‌توانستند در اپ استارباکس به پلی‌لیست آهنگ‌هایی که درون کافه در حال پخش بود دسترسی داشته باشند و حتی در خارج از کافه به آن‌ها گوش بدهند.

۶. ارائه آفرهای مناسبتی

مناسبت‌های مهمی مثل یلدا، روز مادر، ولنتاین، نوروز و… فرصتی برای فروش بیشتر هستند؛ مخصوصاً اگر فروشگاه دارید و محصولات شما در لیست خرید افراد در این نوع مناسبت‌ها قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، برند بانی‌مد در مناسبت‌های مختلف، آفرهای جذابی به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. در تصویر زیر، نمونه پوش نوتیفیکیشن این برند را برای روز پدر در سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌کنید:

۷. شناخت مشکلات و نیازهای مشتریان فعلی

چقدر با مشکلات و دغدغه‌های مخاطبانتان آشنا هستید؟ هر چه بیشتر آن‌ها را بشناسید، محتوای مناسب‌تری بهشان ارائه می‌دهید، مخاطبان با شما احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند و در نتیجه، زودتر می‌توانید یک غریبه را به مشتری پروپاقرص کسب‌وکارتان تبدیل کنید. حالا چطور می‌توانیم مخاطبان خود را بیشتر بشناسیم؟

  • یک فرم نظرسنجی بسازید و برای مشتریان فعلی یا بالقوهٔ خود ارسال کنید.
  • با مخاطبان هدف کسب‌وکارتان مصاحبه کنید و مستقیماً از آن‌ها بپرسید چه مشکلات و دغدغه‌هایی دارند.
  • نظرات آن‌ها را در فضای آنلاین بخوانید.
  • از مشتریانی که دربارهٔ محصولی از شما سوال پرسیدند اما خرید نکردند بپرسید که دلیل آن چه بوده است و سعی کنید موانع خرید را رفع کنید.

۸. ارائه نسخه دمو یا تخفیف خرید اول

یکی از موانع خرید برای مشتریان جدید این است که نمی‌دانند پس از خرید با چه چیزی روبه‌رو می‌شوند و آیا محصلی که دارند می‌خرند، ارزش خرید دارد یا نه. برای این کار، می‌توانید نسخهٔ دموی سرویس خود را در اختیارشان قرار دهید. یا برای خرید اول به آن‌ها کد تخفیف بدهید تا تصمیم‌گیری را برای آن‌ها راحت‌تر کنید. برای مثال، ما به مشتریان جدیدمان پیشنهاد می‌کنیم که در پنل نجوا به رایگان ثبت‌نام کنند. در سرویس پوش نوتیفیکیشن، می‌توانند از پنل پایه استفاده کنند و بدون محدودیت، پوش ارسال کنند. در پنل ایمیل‌ هم در ابتدا ۲۰۰۰ ایمیل رایگان به پنل‌های جدید اختصاص داده می‌شود که می‌توانند کاملاً پنل را تست کنند و با امکانات آن آشنا شوند.