چگونگی جلب نظر خریدار

چگونگی جلب نظر خریدار

چگونگی جلب نظر خریدار  | جلب توجه مشتریان در گذشته آسان‌تر بود چون رقابت میان کسب‌وکارها به اندازه امروز تنگاتنگ نشده بود. با گذشت زمان تنوع محصولات بیشتر شد و برندهای متعدد وارد بازار شدند و مشتریان گزینه‌های زیادی برای انتخاب داشتند. به همین خاطر کسب‌وکارها به دنبال استراتژی‌های موثری هستند تا توجه مشتری را به دست بیاورند. صاحبان کسب‌وکار باید هر روز مشتریان جدیدی جذب کنند تا محصولات و خدمات‌شان را به تعداد مشتریان بیشتری بفروشند.

برای کسب مشتری ابتدا باید توجه مشتری را به کسب‌وکارتان جلب کنید و این کار چندان ساده نیست، زیرا مشتریان هر روز به شیوه‌های مختلف با تبلیغات متعدد مواجه می‌شوند. همین مساله کار بازاریابان را سخت کرده است. خوشبختانه امروزه برای معرفی محصولات و خدمات می‌توان از شیوه‌های مختلف بازاریابی استفاده کرد. اغلب مشتریان پیش از تصمیم‌گیری خرید، زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی و جست‌جوی اینترنتی می‌کنند، نظرات دیگر خریداران را بررسی می‌کنند و اطلاعات کسب می‌کنند. بنابرین راه‌های بسیاری هست که می‌توان توجه مشتریان را به دست آورد.

در این مقاله سعی کردیم بهترین تکنیک‌های جلب توجه مشتریان را گردآوری کنیم. با توجه به شرایط کسب‌وکارتان می‌توانید از روش‌های مناسب استفاده کنید.

چگونگی جلب نظر خریدار

چگونگی جلب نظر خریدار

1. قصه‌گوی خوبی باشید.

قصه گویی هنر خوبی برای جلب توجه مشتریان است. آدم‌ها قصه‌ها را دوست دارند و با آدم‌های قصه ارتباط برقرار می‌کنند. فرقی نمی‌کند ماشین بفروشید، یا لوازم آموزشی یا لباس، قصه‌گویی به کسب‌وکارتان جان تازه‌ای می‌بخشد.

اگر بتوانید خوب داستان تعریف کنید، توجه مشتری جذب خواهد شد و باز هم به سراغ‌تان خواهد آمد. با استفاده از تکنیک‌های زیر می‌توانید قصه‌گوی بهتری شوید:

  • داستان کوتاه باشد
  • از جنبه احساسی تاثیرگذار باشد
  • یک شخصیت، محور داستان باشد
  • داستان را شخصی کنید
  • حقیقت را بگویید
  • مخاطب‌تان را بشناسید

2. از چاشنی شوخ‌طبعی استفاده کنید.

سعی کنید با چاشنی شوخ طبعی در پیام‌هایتان یا در روابط‌تان با مشتریان، آن‌ها را مجذوب کنید. پیامی بفرستید که بامزه و خارج از کلیشه پیام‌های تبلیغاتی باشد و البته مطابق ارزش‌های شما و مشتریان هدف باشد. در طراحی تبلیغات نیز این اصل را رعایت کنید. این روزها همه خسته و مضطربند و همین خوشحالی‌های کوچک می‌تواند حالشان را بهتر و توجه‌شان را جلب کند.

3. از فونت‌های درشت و پررنگ (بولد) و بولت گذاری استفاده کنید.

در ارسال ایمیل یا در متون وب‌سایت و وبلاگ به این نکته دقت کنید. بولت گذاری باعث ایجاد فضای سفید در متن می‌شود و فونت بولد بیشتر جلب توجه می‌کند. علاوه بر این، از ارسال پیام‌های طولانی و حوصله سر بر اجتناب کنید. تا حد امکان کوتاه و شفاف صحبت کنید. در صورت امکان برای بیان مفاهیم از کلمات استفاده نکنید، از تصاویر و اینفوگرافیک استفاده کنید. تصاویر بهتر از کلمات مفاهیم را می‌رسانند.

4. با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

اگر می‌خواهید توجه مشتریان را به دست آورید، باید به کسب‌وکارتان چهره انسانی ببخشید، کارمندانی که با حوصله به مشتریان گوش می‌کنند و دوستانه گفت‌وگو می‌کنند، کمپین‌های بازاریابی که بر ارزش‌های خوب انسانی تاکید دارند و چهره خوبی برای سازمان ترسیم می‌کنند.

وقتی نمایندگان کسب‌وکار با مشتریان صحبت می‌کنند، بهتر است در مورد زندگی شخصی مشتری، دغدغه‌هایش، علایقش و نیازهایش اطلاعات کسب کنند. با ایجاد رابطه عاطفی میان مشتری و کسب‌وکار، وفاداری مشتری به برند شکل می‌گیرد که در دراز مدت به بقای کسب‌وکار کمک می‌کند. مشتریان وفادار هم خودشان برای خرید مجدد برمی‌گردند و هم با تبلیغات دهان به دهان به جذب مشتریان جدید کمک می‌کنند. هر دوی این موارد به رشد و محبوبیت کسب‌وکار منجر می‌شود.

5. مشتریان هدف‌تان را تعیین کنید.

جلب توجه مشتری بدان معنا نیست که سر صحبت را با هرکسی باز کنید یا با همه ارتباط برقرار کنید. باید تصمیم بگیرید وقت‌تان را صرف چه کسانی خواهید کرد و نیز پیش‌بینی کنید چه کسانی مایلند وقت‌شان را در اختیارتان بگذارند. به عبارت دیگر بازار هدف را به درستی شناسایی کنید تا بتوانید بر گروه مشخصی از مشتریان متمرکز شوید.

بنابرین بهتر است مشتریان هدف را خیلی کلی در نظر نگیرید. بهتر است بخش مشخصی از بازار را در نظر بگیرید و روی آن کار کنید. چه کسانی از خدمات و محصولات‌تان بهره می‌برند؟ این گروه از افراد چه نیازهایی دارند و انتظار چه خدماتی را دارند؟ فرض کنیم می‌خواهید رستوران فست‌فود و غذای آماده راه‌اندازی کنید. مشتریان شما زمان زیادی برای نشستن در رستوران و انتظار برای آماده شدن غذا ندارند. باید خدمات‌تان مطابق نیازها و خواسته‌های این گروه هدف ارایه کنید. غذاهای آماده با بسته‌بندی مناسب برای بیرون بردن از رستوران.

با تشخیص درست مخاطبان هدف، علایق و دغدغه‌های این گروه را شناسایی خواهید کرد و راحت‌تر نظرشان را جلب می‌کنید.

6. مشتریان بالقوه را بشناسید.

راه‌های بسیاری برای جلب توجه مشتریان هست اما بهترین راه اینست که افرادی را که قرار است توجه‌شان را جلب کنید بشناسید. باید بدانید مشتریان به چه محصولات یا خدماتی نیاز دارند و به چه چیز‌هایی علاقه دارند.

پیش از آنکه برای مخاطبان‌تان پیامی ارسال کنید یا ارتباطی برقرار کنید بهتر است آن‌ها را بشناسید. در این صورت می‌دانید چه باید بگویید و چطور بگویید تا پیام‌تان را بخوانند، به حرف‌هایتان گوش کنند و وقت‌شان را در اختیار شما بگذارند تا در مورد برندتان توضیح دهید.

علاوه بر اطلاعات معمولی از قبیل سن، جنسیت و محل سکونت، می‎توانید پرسش‌های زیر را از مخاطب بپرسید:

  • چطور با محصول/خدمات ما آشنا شدید؟
  • کدام ویژگی‌های محصول را بیشتر می‌پسندید و برایتان مفید است؟
  • برای حل چه مشکلی از محصولات ما استفاده کردید؟
  • هنگام استفاده از محصول، با مشکل خاصی روبه‌رو شدید؟

7. نیازها و خواسته‌های مشتری را در اولویت قرار دهید.

اغلب بازاریابان هنگام طراحی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی، اهداف شرکت را در اولویت قرار می‌دهند. اما برای جذب مشتریان بهتر است خواسته‌های آنان را بشناسید و برنامه‌های تبلیغاتی را در راستای رفع نیازهای مشتریان طراحی کنید.

مشتریان پرمشغله امروزی بیشتر به مسایلی توجه می‌کنند که نیازهای اصلی‌شان را برآورده کند یا به راحتی و تسهیل امور کمک کند. از مشتریان بازخورد بگیرید و از دید آنها به مسایل نگاه کنید.